Ghid tehnic - uleiuri, partea a II-a
By : Ferico Ferico
Aug 27, 2018
Blog Category
Ghid tehnic - uleiuri, partea a II-a

Daca in prima parte a ghidului am discutat despre generalitati in ceea ce priveste lubrifierea utilajelor, acum vom incerca sa intelegem structura, standardele si tehnologiile folosite in industria petrochimica pentru producerea si exploatarea uleiurilor si nu numai. Desi discutiile sunt infinite (nu vom povesti despre problemele create de descarcarile electrostatice in uleiul rece), sunt cateva notiuni de baza care merita stiute de orice entuziast care exploateaza un utilaj. Asadar, sa incepem cu:

ULEIUL DE MOTOR

Exista doua entitati de clasificare autorizate sa stabileasca standarde ale uleiurilor de motor. Cea mai cunoscuta, SAE (Society of Automotive Engineers) clasifica uleiul de motor pe baza viscozitatii sau a “grosimii” fluidului. Gradele SAE merg de la 0 la 60, 0 fiind cel mai putin viscos si 60 cel mai viscos.

MONOGRAD SAU MULTIGRAD – In ziua de azi, cele mai raspandite uleiuri de motor sunt multi-grad, asta insemnand ca gradarea este compusa din doua cifre (ex:15W40). Prima cifra se refera la viscozitatea initiala si a doua la viscozitatea uleiului la 100º C. Litera “W” adaugata dupa prima cifra inseamna ca uleiul este potrivit pentru temperaturi mici de pornire a motorului. Asadar, un ulei SAE 15W40 va avea viscozitatea 10 la temperatura initiala, aceasta crescand la 30 pe masura ce temperatura de functionare ajunge la 100º C.

Merita mentionat faptul ca temperatura de functionare a uleiului de motor nu se schimba dramatic in functie de temperatura ambientala (temperatura de afara), asadar viscozitatea recomandata va fi constanta pentru mai multe aplicatii. Diferenta majora este viscozitatea la temperatura de pornire (W) deoarece aceasta influenteaza si abilitatea uleiului de a fi pompat mai repede fiind astfel disponibil imediat pentru ungerea motorului. Din acelasi motiv, chiar daca unele motoare s-ar descurca bine-mersi cu un monograd 40W, se recomanda multigrad 15W40 deoarece e disponibil pentru ungere mult mai repede si isi pastreaza proprietatile chiar si la temperaturi mari de functionare.

ATENTIE! Desi am fi tentati sa folosim un ulei mai “subtire” decat cel recomadat, de exemplu 5W in loc de 10 sau 20, pentru a produce mai repede ungerea in speranta ca protejam motorul de uzura prematura, trebuie sa avem in vedere ca formula folosita pentru 5W contine o baza mai subtire, asadar se poate produce evaporare mai mare la temperaturi inalte, riscand chiar si ruperea peliculei de ulei in cazuri extreme. Asadar, exact ce am incercat sa evitam se produce la spectrul opus de functionare. De asemenea un 5W va fi mai scump si va descompune mai repede aditivii folositi pentru stabilizarea viscozitatii. Deci, pret mai mare atat la achizitie cat si prin cresterea intervalului de schimb.

Pentru o protejare suplimentara a motorului e mai degraba recomandat sa folositi un ulei sintetic fata de unul mineral (respectand desigur standardele de viscozitate si caliate)


A doua entitate de clasificare a uleiurilor se refera la certificarea calitatii acestora. Aceasta clasificare este facuta dupa standardele API (American Petroleum Institute). Pentru motoarele diesel, nivelul de calitate este reprezentat cu litera “C”, urmata de o a doua litera in ordine alfabetica, incepand cu “A” pentru performanta cea mai scazuta pana la “J” pentru cea mai ridicata. Unii producatori de utilaje mai au si alte cerinte de calitate si performanta, in special pentru perioada in care motorul este in garantie. Astfel au luat nastere uleiurile OEM, cele “originale”. Acestea sunt produse tot in marile rafinarii din lume (nici un producator de utilaje nu are rafinarie proprie) dar sunt certificate pentru standarde suplimentare si poarta numele sau recomandarea producatorului (John Deere, Fendt, etc).

LICHIDUL HIDRAULIC

Sistemele hidraulice folosite in tractoarele moderne sunt foarte diferite de sistemele vechi cu un singur rezervor si au ajuns aproape la fel de complexe si complicate ca transmisiile automate.

La fel ca in cazul uleiului de motor, un grad de viscozitate SAE este folosit pentru a identifica parametrii de functionare a lichidului hidraulic. Un grad uzual este 5W30. Lichidul hidraulic sintetic a evoluat foarte mult si acum ofera intervale de schimb mai mari, protectie mai buna a componentelor si functionare mai eficienta. La fel ca in cazul uleiului de motor, lichidul hidraulic sintetic este mai scump.

ATENTIE! Merita avut in vedere ca deseori, mai ales in cazul utilajelor mai vechi, producatorii recomanda standard API GL-4, dar trebuie sa avem in vedere ca GL-4 e de fapt un standard pentru uleiul de transmisie (cutie) si e posibil ca uleiurile de transmisie sa aiba alte cerinte. Daca aveti manual de ultilizare, folositi lichidul recomandat in manual mai degraba de recomandarile generale ale producatorului, care pot fi depasite.

ULEIUL DE TRANSMISIE 

Uleiul folosit la transmisie este acelasi fie ca vorbim despre cardane, diferential sau cutie de viteze. Asadar, standardul GL-4 sau GL-5 acopera toate nevoile. Gradele de viscozitate sunt similare cu cela folosite la uleiul de motor si lichid hidraulic, dar in general vor avea numere mai mari si mai apropiate (de exemplu 80W90). Datorita gradelor SAE mari, la vreme foarte rece (de exmplu in cazul plugurilor de zapada) pot aparea variate depuneri sau descompuneri ale uleiului de transmisie, probabil din cauza condensului. In caz ca se observa asa ceva se recomanda consultarea unui profesionist in vederea unui service complet pe partea de transmisie (curatare, evaluare, schimb ulei)

ULEIUL PENTRU LANT

Lanturile sunt formate din zale si nituri cu toleranta foarte mica intre ele si au nevoie de un lubrifiant care sa penetreze spatiile foarte mici. Uleiurile de lant sunt uleiuri cu vascozitate ridicata, deseori aditivate pentru aderenta mai buna.

VASELINA

Vaselina de uz general se poate gasi intr-o varietate de compozitii pentru performante ridicate. Litiu si Moly (Molibden) sunt doar un exemplu de compusi folositi pentru vaselina. Standardul NLGI#2 este deseori folosit, vine de la “National Lubricating Grease Institute” si se refera la capacitatea de penetrare a vaselinei la 25ºC. Standardul este de asemenea structurat dupa forma in care se prezinta substanta si o analogie alimentara. De exemplu #2 se refera la o consistenta similara cu untul de arahide. Se recomanda folosirea unui pistol de gresat de calitate.

Oferta noastra de uleiuri pentru utilaje agricole o puteti gasi aici:

F E R I C O . R O / U L E I U R I

Leave your comment

Categorii

Blog tags